HRN EN ISO 9001:2015
Sustavi upravljanja kvalitetom - Zahtjevi
Quality management systems - Requirements
(ISO 9001:2015, EN ISO 9001:2015)
Ova norma određuje zahtjeve sustava upravljanja kvalitetom koji su primjenjivi za sve organizacije bez obzira na njihovu vrstu i veličinu. Pomoću ove norme organizacije mogu dokazati sposobnost upravljanja kvalitetom.
Sadržaj norme
1 Područje primjene
2 Upućivanje na druge norme
3 Nazivi i definicije
4 Kontekst organizacije
5 Vodstvo
6 Planiranje
7 Podrška
8 Rad
9 Vrednovanje sustava
10 Poboljšavanje
Ukratko o sadržaju i zahtjevima norme
U normi se propisuju zahtjevi koje mora ispunjavati organizacija koja želi uspostaviti sustav upravljanja kvalitetom. Organizacija mora pronaći pozitivne i negativne čimbenike koji mogu utjecati na sposobnost uspostavljanja sustava upravljanja kvalitetom. Organizacija mora razumjeti potrebe i očekivanja zainteresiranih strana. Mora se definirati koje su to zainteresirane strane koje su bitne za sustav upravljanja kvalitetom. Organizacija mora odrediti područje sustava upravljanja kvalitetom i moraju se primjeniti svi zahtjevi ove norme. Područje sustava upravljanja mora biti dokumentirano. Organizacija mora uspostaviti, primjeniti i održavati kontinuirana poboljšanja sustava upravljanja kvalitetom. Moraju se definirati procesi koji su potrebni za sustav upravljanja kvalitetom.
U normi se propisuju zahtjevi za vodstvo organizacije. Najviša uprava mora predstavljati vodstvo koje će omogućiti uspostavljanje sustava upravljanja kvalitetom. Mora se osigurati neometano funkcioniranje sustava upravljanja kvalitetom. Najviša uprava mora biti posvećena ispunjavanju zahtjeva korisnika usluga. Organizacija mora uspostaviti politiku kvalitete koja mora biti dokumentirana. U organizaciji moraju biti određene uloge, odgovornosti i zaduženja osoblja kako bi funkcionirali svi procesi i uspostavljeni sustav upravljanja kvalitetom.
U normi se nalaze zahtjevi koji se tiču planiranja uspostavljanja sustava upravljanja. Moraju se odrediti aktivnosti na pronalasku rizika i prilika. Organizacija mora uspostaviti ciljeve kvalitete i planirati njihova ostvarivanja. Ciljevi kvalitete moraju biti dokumentirani. U slučaju da organizacija mora provoditi promjene u svom sustavu upravljanja promjene se moraju planirati.
U normi se nalaze zahtjevi koji se odnose na podršku sustava upravljanja, kao što su resursi, kompetencije, svjesnost, komunikacija i dokumentirane informacije. Organizacija mora definirati koji resursi su potrebni za uspostavljanje sustava upravljanja kvalitetom. Mora se odrediti koji zaposlenici su neophodni za uspostavljanje sustava upravljanja kvalitetom i kontrolu procesa. Organizacija mora imati odovarajuću infrastrukturu za provedbu procesa za postizanje sukladnosti proizvoda i usluga. Organizacija mora odrediti koji su okolišni uvjeti važni za rad i procese. Organizacija mora provoditi monitoring i mjerenje resursa. Moraju se odrediti neophodne kompetencije osoblja koje će sudjelovati u sustavu upravljanja kvalitetom. Mora se osigurati da osoblje bude svjesno svoje uloge u sustavu upravljanja kvalitetom. Organizacija mora uspostaviti odgovarajuću komunikaciju unutar svoje organizacije i sa svim zainteresiranim stranama. Organizacija mora osigurati dokumentirane informacije koje se zahtjevaju u ovoj normi i mora se osigurati odgovarajuće upravljanje dokumentima.
Organizacija mora planirati, implementirati i kontrolirati procese potrebne za proizvode i usluge. Mora se uspostaviti komunikacija s korisnicima usluga. Organizacija mora odrediti zahtjeve koji se odnose na proizvode i usluge. Moraju se preispitivati zahtjevi koji se odnose na proizvode i usluge. Organizacija mora planirati, implementirati i kontrolirati procese vezane za dizajn i razvoj proizvoda i usluga. Moraju se definirati ulazni parametri dizajna i razvoja kao i nadzor dizajna i razvoja. Organizacija mora osigurati nadzor vanjskih procesa, proizvoda i usluga. Organizacija mora osigurati informacije za dobavljače. Organizacija mora uspostaviti opskrbu proizvodima i uslugama. Moraju se osigurati aktivnosti nakon isporuke. Organizacija mora uspostaviti nadzor nad nesukladnim proizvodom.
U normi se zahtjeva da organizacija provodi monitoring, mjerenja, analize i vrednovanje sustava upravljanja kvalitetom. Organizacija sama mora ustanoviti što je potrebno nadzirati i mjeriti. Organizacija mora vrednovati izvedbu i efektivnost sustava upravljanja kvalitetom i o tome čuvati zapise. Organizacja mora mjeriti zadovoljstvo korisnika usluge. Propisano je da organizacija mora provoditi interne audite u planiranim vremenskim intervalima kako bi provjerila uspostavljeni sustav upravljanja kvalitetom i da li se na odgovarajući način ispunjavaju svi zahtjevi norme. Interni audit mogu provoditi samo osposobljeni interni auditori. O provedbi internog audita moraju postojati zapisi. U normi se zahtjeva i provođenje upravine ocjene, odnosno preispitivanje sustava upravljanja kojeg provodi vodstvo organizacije. Upravina ocjena mora sadržavati ulazne i izlazne parametre i moraju se čuvati zapisi o provedenoj upravinoj ocjeni.
Posljednje poglavlje norme se odnosi na poboljšavanje sustava upravljanja kvalitetom. Organizacija treba odrediti mogućnosti za poboljšavanja svog sustava upravljanja i povećanja zadovoljstva korisnika usluga. Organizacija mora upravljati nesukladnostima i provoditi odgovarajuće popravne radnje kako bi se uzroci nesukladnosti otklonili. Svi zapisi o nesukladnostima i provedenim popravnim radnjama se moraju čuvati. U normi se zahtjeva da organizacija provodi kontinuirana poboljšavanja svog sustava upravljanja kvalitetom.
CONSULTO QUALITAS vam može pomoći u uspostavljanju sustava upravljanja prema normi HRN EN ISO 9001:2015 Sustavi upravljanja kvalitetom - Zahtjevi i pripremi za postupak certifikacije, kao i educiranju osoblja i provođenju internih audita.